I have nothing to declare but my genius

Jag tycker ju väldigt mycket om litteratur, och ibland får jag hindra mig att säga något när tvåor i gymnasiet (inte bara i min egna skola) klagar över att man måste gå igenom en lång litteraturkurs som sträcker sig över i princip hela Svenska B-kursen och under en del av Engelska B-kursen.

Vad man ibland kanske glömmer av är att man kan lära sig otroligt mycket från denna kurs, inte bara att Molière skrev Tartuffe och att Medea dödade sina två barn för att hämnas på sin man. Man får se hur religionen har påverkat människor på andra sätt än om man tror på Gud eller inte, och man träffar på riktigt trevliga människor. Som Oscar Wilde till exempel, eller Dante och Heinrich Heine.

Wilde och Heine tycker jag själv speciellt mycket om. Inte för att Heine hängde med Karl Marx i Paris, eftersom att jag inte är mycket för Marx, utan för hur de skrev sina dikter och pjäser. Och citaten är ju hur underbara som helst!

Every portrait that is painted with feeling is a portrait of the artist, not of the sitter. – Wilde
Man is least himself when he talks in his own person. Give him a mask, and he will tell you the truth. – Wilde
Experience is a good school. But the fees are high. – Heine
Wherever they burn books they will also, in the end, burn human beings. – Heine

Kommentera

